Executieve functies

Het zijn de functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is. Voorbeelden van executieve functies zijn:

  • Werkgeheugen = informatie in je geheugen houden bij het uitvoeren van complexe taken
  • Emotieregulatie = emoties reguleren om doelen te behalen of gedrag te controleren
  • Volgehouden aandacht = voor een duur aandacht gericht vasthouden, ondanks afleiding
  • Taakinitiatie = op tijd en efficiënt aan een taak kunnen beginnen ‘vervelende’ klus (studentensyndroom)
  • Planning/prioritering = Een plan kunnen maken en kunnen beslissen welke volgorde van taken het efficiëntst werkt
  • Organisatie = informatie en materialen ordenen
  • Timemanagement = tijd inschatten en verdelen, deadlines halen
  • Doelgericht gedrag = doelen formuleren en realiseren zonder je te laten afschrikken
  • Flexibiliteit = flexibel omgaan met veranderingen en tegenslagen
  • Metacognitie = een stapje terug doen om jezelf en jouw situatie op leerniveau te overzien en te beoordelen
  • Respons inhibitie = prikkelbeheersing

Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met ADHD, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel meer- en hoogbegaafde kinderen zonder diagnose. Daarom moet het trainen van deze functies in het lesprogramma van de plusgroep verweven zitten. De leerlingen kennen hun uitdaging. De uitdagingen zijn veelal executieve functies. De differentiatie in de plusgroep is voor een deel bepaald door de aandacht voor executieve functies per kind.

Het trainen van executieve functies is voor ieder kind goed. Zeker als we horen dat we bij kinderen uit de huidige generatie steeds vaker problemen met verschillende executieve functies tegenkomen.