© Ron Schrijver
De Werkwinkel - digitale leeromgeving
Taken groepsleerkrachten
Taken
groepsleerkrachten
1.
Instructie
•
Meervoudige instructie (3-voudig)
•
Eerste deel voor de meerpresteerders (Top-down)
2.
Toetsen
•
Vooruit toetsen met methodetoetsen
•
Steeds één module vooruit toetsen
•
Cito volgens reguliere programma
3.
Reguliere lessen
•
Reguliere programma reduceren a.h.v. vooruit toetsen
•
Niet meer oefenen dan nodig
•
Duidelijke afspraken maken over de verhouding regulier- en pluswerk
4.
Pluswerk
•
Goede ruimte creëren voor pluswerk
•
Keuzewerk vanuit de plusgroep
•
Afspraken maken over de hulp en controle van het pluswerk
Ik ga hier uit van het werken met een minimaal 3-voudig instructiemodel. De HB-
leerlingen hoeven, vanuit de Top-down visie, alleenmaar te weten wat de bedoeling
is. Als ze in de verwerking kunnen laten zien dat ze dit weten kunnen ze
overstappen naar het pluswerk. Het vooruit toetsen kan op dezelfde tijd
plaatsvinden als de reguliere toets voor dat vak en kost zo geen extra tijd. De
afspraken over wie er begeleiden in het plusprogramma en wie er toetsen is
afhankelijk van de omvang van taken van zowel de plusleerkracht als de
groepsleerkracht. Ik denk wel dat de registratie van de resultaten altijd door de
plusleerkracht gedaan moet worden. En ook voor veel begeleidingen van
plusleerlingen is de expertise van de plusleerkracht nodig. Natuurlijk moeten iedere
leerlingen zich goed inzetten en goed gedragen. Maar het is niet zo dat de
plusleerlingen het pluswerk moeten verdienen met goed gedrag of goede
resultaten. Een echte plusleerling heeft het plusprogramma nodig om een goede
cognitieve ontwikkeling door te kunnen maken. Vaak geeft een goed programma
ook veel winst in de motivatie het welbevinden van de leerling.
De manier van leren in de plusgroepen is ook heel goed voor veel reguliere
leerlingen voor bijvoorbeeld het trainen van bepaalde executieve functies. In de
huidige generatie zien we best problemen in de ontwikkeling daarvan. Ik heb in het
verleden keuzewerk vanuit de werkwinkel geleverd aan de groepen. Zo
profiteerden de reguliere leerlingen mee van het analyserende en creeërende
karakter van lessen in de plusgroep.