Home De Werkwinkel Quint Muziek Quint College Galerie Contact Over
Over

Sleutelfiguren in de ontwikkeling van Quint Campus

© Ron Schrijver

Ron Schrijver

Toen ik jong was voer mijn vader op de grote vaart. Hij nam vaak grammofoonplaten mee van over de hele wereld. Die luisterden we samen, meestal op de zondagochtend, als de anderen nog op bed lagen. Zo konden we wegdromen op muziek van allerlei verschillende stijlen uit de verschillende culturen. Toen bij mij het besef ontstond dat je niet alleen naar muziek kon luisteren maar dat je het ook zelf kon maken en dat je dus jouw voorkeursmuziek zelf kon beïnvloeden ging er een wereld voor me open en was het eind al snel zoek. Ik ben me gaan verdiepen in de techniek van verschillende muziekinstrumenten. Eerst gitaar, al snel ook piano en verschillende Latijns-Amerikaanse percussie-instrumenten. Later zijn daar de basgitaar en de djembé aan toegevoegd. Ook andere instrumenten hebben de revue gepasseerd maar och … je moet soms keuzes maken. De muziekopdrachten werden steeds serieuzer, van het meespelen in bandjes tot studio- en televisieopnamen, van het arrangeren voor kinderorkesten tot het schrijven van muziek voor cabaret- en revuegroepen. Op de Pedagogische Academie leerde ik ondertussen hoe belangrijk een goed pedagogisch klimaat voor kinderen is. En dat het leer- en ontwikkelingsrendement, ook op sociaal- emotioneel gebied, daarvan afhankelijk is. Daarbij moet je kinderen de mogelijkheid geven hun expressiedrang te uiten. De combinatie kinderen, expressie en muziek was een logisch gevolg. Zeven jaar lang heb ik als vakleerkracht muziek in Utrecht Zuid gewerkt. Muziek maken met kinderen is altijd weer een feest. Ik merkte toen dat de ontwikkeling van de leergebieden als discrimineren in het luisteren, vormleer, ritmiek, structuren hanteren en samenwerken, die ongemerkt in het samen musiceren verwerkt zitten, op veel andere momenten van toepassing kan zijn. Mijn verdere onderwijservaring heb ik als groepsleerkracht bovenbouw in het basisonderwijs opgedaan en als activiteitenbegeleider muziek op een middelbare school. Op mijn huidige school ontwikkel ik het beleid voor de cognitief getalenteerde leerlingen en voer het grootste deel daarvan uit. Eerst als leerkracht, later als intern begeleider, nu als talentbegeleider. Ik doe dit met veel plezier op deze school met een uitgebreide zorgafdeling. Ik bespreek de zorg voor kinderen met een hulpvraag, coach leerkrachten met behulp van video interactie begeleiding en scholingsbijeenkomsten en geef les aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Als aspirant counselor verdiep ik me in de stresscounseling. Hier werk ik met mensen die de kwaliteit van hun leven willen verbeteren. Hierbij geldt vaak dat inzicht de weg is naar verandering.
Over
Over

Sleutelfiguren in de

ontwikkeling van Quint

Campus

© Ron Schrijver
John Smith  Ut ex elit. Lorem non minim adipisicing. Enim nulla est nostrud labore id magna nisi laboris voluptate, aliqua ex laboris culpa excepteur. Sit amet non ex esse dolore est. Jane Smith Tempor in ullamco. Culpa ipsum veniam ut proident ad dolor cupidatat ut enim ut. Eiusmod ea amet. Robert Doe Eu incididunt occaecat ut in. Ut est consecteur veniam laboris amet proident aute elit commodo tempor nostrud.

Ron Schrijver

Toen ik jong was voer mijn vader op de grote vaart. Hij nam vaak grammofoonplaten mee van over de hele wereld. Die luisterden we samen, meestal op de zondagochtend, als de anderen nog op bed lagen. Zo konden we wegdromen op muziek van allerlei verschillende stijlen uit de verschillende culturen. Toen bij mij het besef ontstond dat je niet alleen naar muziek kon luisteren maar dat je het ook zelf kon maken en dat je dus jouw voorkeursmuziek zelf kon beïnvloeden ging er een wereld voor me open en was het eind al snel zoek. Ik ben me gaan verdiepen in de techniek van verschillende muziekinstrumenten. Eerst gitaar, al snel ook piano en verschillende Latijns-Amerikaanse percussie- instrumenten. Later zijn daar de basgitaar en de djembé aan toegevoegd. Ook andere instrumenten hebben de revue gepasseerd maar och … je moet soms keuzes maken. De muziekopdrachten werden steeds serieuzer, van het meespelen in bandjes tot studio- en televisieopnamen, van het arrangeren voor kinderorkesten tot het schrijven van muziek voor cabaret- en revuegroepen. Op de Pedagogische Academie leerde ik ondertussen hoe belangrijk een goed pedagogisch klimaat voor kinderen is. En dat het leer- en ontwikkelingsrendement, ook op sociaal-emotioneel gebied, daarvan afhankelijk is. Daarbij moet je kinderen de mogelijkheid geven hun expressiedrang te uiten. De combinatie kinderen, expressie en muziek was een logisch gevolg. Zeven jaar lang heb ik als vakleerkracht muziek in Utrecht Zuid gewerkt. Muziek maken met kinderen is altijd weer een feest. Ik merkte toen dat de ontwikkeling van de leergebieden als discrimineren in het luisteren, vormleer, ritmiek, structuren hanteren en samenwerken, die ongemerkt in het samen musiceren verwerkt zitten, op veel andere momenten van toepassing kan zijn. Mijn verdere onderwijservaring heb ik als groepsleerkracht bovenbouw in het basisonderwijs opgedaan en als activiteitenbegeleider muziek op een middelbare school. Op mijn huidige school ontwikkel ik het beleid voor de cognitief getalenteerde leerlingen en voer het grootste deel daarvan uit. Eerst als leerkracht, later als intern begeleider, nu als talentbegeleider. Ik doe dit met veel plezier op deze school met een uitgebreide zorgafdeling. Ik bespreek de zorg voor kinderen met een hulpvraag, coach leerkrachten met behulp van video interactie begeleiding en scholingsbijeenkomsten en geef les aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Als aspirant counselor verdiep ik me in de stresscounseling. Hier werk ik met mensen die de kwaliteit van hun leven willen verbeteren. Hierbij geldt vaak dat inzicht de weg is naar verandering.
Site Navigation