Home Werkwinkel Leerkrachten Quint Muziek Quint Verdiepingen Galerie Contact
© Ron Schrijver
meester Ron
De Werkwinkel - digitale leeromgeving Groepen 7 en 8 Lessen 11 e.v.
11. Studievaardigheden - takenoverzicht In de werkwinkel zijn we regelmatig met plannen en prioriteren bezig. En om goed te kunnen plannen moet je een goed overzicht hebben van alles wat er moet gebeuren. Vandaag gaan we kijken naar zo’n overzicht. In de werkwinkel werk je dus in een bepaalde periode aan verschillende opdrachten. Dat doen we bewust  omdat het overzien van je taken en het goed plannen bij de executieve functies hoort die je goed moet kunnen als je naar het vervolgonderwijs gaat. 1. Contractwerk (1 of 2 bladzijden per week) 2. Somplex (volgens planning) 3. Lesopdrachten (iedere week) 4. Eigen verdiepingen (bepaalde periode) 5. Eigen uitdaging (volgens afspraak) Er zijn leerlingen die deze taken perfect kunnen plannen. Maar veel leerlingen merken regelmatig aan het eind van een periode dat niet al het werk af is. Onbedoeld, maar gewoon niet gelukt. Vaak heeft dat te maken met het missen van een takenoverzicht. Daarom wil ik jullie vragen om je taken van deze week en de aankomende weken in een overzicht te plaatsen. En als er taken van de afgelopen weken niet af gekomen zijn noteer je die als ‘niet af’- werk. Dat kost wat tijd maar het levert ook veel op. Je weet precies wat je die week te doen hebt. Je kan op ieder moment controleren of je planning nog klopt. Je kan eerder je planning en prioritering (wat doe ik als eerste) bijstellen. Je kan gemakkelijk zien wat er niet gelukt is aan het eind van de week. Als je werk niet af komt ligt het in ieder geval niet aan je overzicht en vind je wellicht gemakkelijker de echte oorzaak. Het formulier voor je takenoverzicht kun je downloaden op de downloadpagina. 1e kolom: Weeknummer (we zitten nu in week 22). 2e kolom: Per regel een taak. 3e kolom: Vinkje als de taak afgerond is. 4e kolom: Als je werk moet inhalen, hier aangeven hoe en wanneer. 5e kolom: Wat je aan keuzewerk gedaan hebt kun je hier aangeven. Evaluatie: Hoe is het werken met dit formulier gelukt, en hoe vond je het? Ik ben heel benieuwd wat jullie bevindingen zijn bij het hanteren van dit takenoverzicht. Daarom wil ik van iedereen het formulier plus evaluatie aan het eind van het schooljaar krijgen Succes!
12. Een inhaalslag Beste jongens en meisje van de groepen 8, Van meester Matthijs heb ik begrepen dat jullie allemaal de eindopdracht al gemaakt hebben. En dat is fijn, want het is een belangrijke opdracht. Maar dan wil ik jullie vragen om de les hierboven door te lezen en te bekijken welke opdrachten, vanaf week 13, je nog niet gedaan hebt of nog niet goed afgerond hebt. De betreffende lessen geef je een plaats in het takenoverzichtformulier. Maak een haalbare planning voor de komende weken en zorg ervoor dat de lessen voor het eind van het schooljaar afgerond zijn. Heb je de afgelopen weken al veel gedaan volgens de bestaande planning dat mag je, verdiend, veel keuzewerk inplannen naast de lessen van meester Matthijs en het Contractwerk en/of Somplex. Wat heb je getraind bij de eindopdracht? Bij de eindopdracht wordt je beoordeeld op: volgehouden aandacht; taakinitiatie (overzicht in je taken en efficiënt werken); planning en prioritering (planning goed en doordacht regelen); doelgericht gedrag; response inhibitie (goed omgaan met afleidingen). Bij goed voldoende of goed resuktaat kun je een bewijs krijgen dat je deze functies goed of voldoende beheerst. Maar dan moet je je werk nog wel even inleveren, uiterlijk zondagavond 21 juni. Lukt dat niet, of niet meer dan heb je in ieder geval deze functies goed getraind. En dat is toch het allerbelangrijkste. Jullie krijgen geen lessen of weekopdrachten meer vanaf deze site, maar wel iedere week een werksuggestie. Deze week is dat een verdieping in de hersenen (de les 13).
13. Onze hersenen (Top-down) Je hebt je vast wel een afgevraagd hoe het kan dat je leert en dat je steeds wijzer wordt of misschien hoe je overeind blijft op de fiets. Je hersenen regelen van alles voor je. We hebben het er in de lessen leren-leren en in de psychologieles in de werkwinkel al eens over gehad. Via de dowloadpagina kun je een hersenboekje downloaden (Diversen 3 - Hersentheorie). Het doorlopen van dit bundeltje vergroot je kennis over de hersenen. Veel plezier!
14. Samenvattingen maken (hoofd- en bijzaken) Lees het omderstaande verhaaltje nauwkeurig door. Kies daarna de zin die volgens jou het verhaaltje het beste samenvat.
Schrijf in je aantekenschrift: Lestitel + datum De beste samenvatting vind ik nummer ........................ Waarom zijn de andere samenvattingen minder goed? Geef per zin aan waarom je vindt dat die het verhaaltje niét zo goed samenvat. Succes!
Site Navigation
© Ron Schrijver
Houd je smartphone dwars voor de volledige pagina.