© Ron Schrijver
De Werkwinkel - digitale leeromgeving
Groep 3 en 4 Lessen
1. Wiskunde coördinaten
Beste leerlingen van de werkwinkel. Hier krijgen jullie een wiskundeles over coördinaten.
In het filmpje wordt precies verteld wat je moet doen.
Je hebt nodig:
1.
Lineaal
2.
4 kleurpotloden
3.
Gum
4.
Wiskunde ruitjespapier (1cm)
Het ruitjespapier kun je downloaden vanaf de bladzijde ‘downloads’. Klik hiervoor op het blauwe
ikoontje.
Als de film te snel gaat kun je die even stil zetten.
Veel succes en veel plezier!
Wiskunde coördinaten deel 1
Wiskunde coördinaten deel 2
Downloads
2. Pas op!
Maak een tekening met als titel: Pas op!
Schrijf die titel en je naam en groep bovenaan het tekenblaadje. Neem de tijd en maak er een
mooie afgewerkte tekening van. Als het lukt zou ik graag een scan of foto van jouw tekening
ontvangen. ron.schrijver@quintcampus.nl
3. Spaans
Beste leerlingen van de groepen 4,
Spaans is een keuzevak voor de werkwinkelleerlingen vanaf groep 5. Zowel in groep 5 als in groep
6 zijn twee lessen Spaans verplicht. De cursus van twee jaar kan daarna als keuzevak gevolgd
worden. Jullie wil ik deze week vragen om, als voorproefje, de eerste woordenlijst uit je hoofd te
leren. Daarvoor stuur ik jullie door met een link naar de les van groep 5.
Jullie krijgen geen toets. Het is puur om even te wennen aan wat Spaanse woorden en om het
leren via de geheugenroute te trainen. Voor de uitspraak kun je het geluidsfragment aanklikken.
Klik hier om naar de les van groep 5 te gaan. (even scrollen naar les 5)
Succes!
4. Breuken (Top - down)
Breuken wil zeggen: stukjes van iets. Als een bakker een taart in 8 gelijk stukken verdeelt en jij
krijgt één zo’n stuk, dan krijg je “één achtste” van de taart. Als je weer acht van die
stukken bij elkaar legt heb je weer een hele taart. Één achtste kun je op allerlei
manieren opschrijven.
Het is dus één achtste van een geheel. Als dat geheel bestaat uit 8 vissen dan is één achtste
daarvan één vis.
Als dat geheel bestaat uit een bepaalde lengte dan is “één achtste” een
stukje van die lengte.
Als dat geheel bestaat uit een vierkant dan is “één achtste” een stukje van dat
vierkant.
Hieronder zie ja alle breuken tot “één tiende”. Voor de leerlingen van groep 3 wil ik vragen om
goed naar de breuken te kijken. Hoe schrijf je het en hoe ziet die er uit in een cirkel, een vierkant
en op de getallenlijn. De kinderen van groep 4 wil ik vragen om ook naar de decimaal en het
procent te kijken. Decimalen zijn cijfers achter de komma en procenten zijn een deel van 100
procent.
Hieronder links nog even het
plaatje van “één vierde”. Stel je nu
eens voor dat je niet “één vierde”
hebt maar “drie vierde”. Dan heb je
dus drie stukjes van “één vierde”
(rechts). En dat is wel prettig als
het bijvoorbeeld om een stuk taart
gaat.
Kun je je voorstellen dat 2/4 (twee
vierde) evenveel is als 1/2 (één
tweede)? En dat is weer evenveel
als 4/8 of 3/6.
Het getal boven de breukstreep heet de teller. Het getal onder de breukstreep heet de
noemer. Als je met breuken wil rekenen moet je die breuken soms gelijknamig maken.
Dan maak je de noemers gelijk. Van 2/3 en 3/4 maak je dan 8/12 en 9/12. Binnenkort
plaats ik hier een instructiefilmpje over bij deze les. Als je van 8/12 weer 2/3 maakt dan
heet dat “vereenvoudigen”. Is de teller groter dan de noemer dan dan moet je bij het
vereenvoudigen ook de helen er uit halen. Bijvoorbeeld: 10/8 = 5/4 = 1 1/4
Op de downloadpagina Kun je een hulpboekje over breuken, procenten en kommagetallen
downloaden. Ook vind je daar een kleurplaat die je alleenmaar kunt maken als je kan
vereenvoudigen. En dan is er nog een “breukenhapper” te downloaden. Die moet je in elkaar
vouwen en daarmee kun je alles over breuken opzoeken en oefenen.
Succes,
meester Ron
1 van
d
e
8
5. Concentratie
Vandaag gaan we onze concentratie testen.
Hiervoor download je het formulier ‘Concentratie oefening 1’.
Zorg dat je klaar zit met het formulier en een pen of potlood en start dan het geluidsfragment.
Eerst de eerste 10. Even uitrusten, dan 11 t/m 20. Even uitrusten. 21 t/m 24 is voor de snelste
onder ons. Je mag het geluidsfragment niet halverwege stoppen. Laat je niet afleiden.
Je zult merken dat een oefening als deze heel goed trainbaar is. Als je het vaker doet word je er
steeds behendige in.
1 tik = x
2 tikken = +
3 tikken = -
1 t/m 10
11 t/m 20
21 t/m 24
6. Oorzaak en gevolg
Jan brandde zijn hand, toen hij tegen de kachel viel.
Onze gasrekening is gedaald, doordat we de thermostaat van de CV een graad lager hebben gezet.
Deze zinnetjes bestaan uit twee delen:
Jan viel tegen de kachel. Hij brandde zijn hand.
We hebben de thermostaat lager gezet. Onze gasrekening is gedaald.
Het laatste deel is steeds het gevolg van het eerste deel.
Je kunt ook zeggen dat het eerste deel de oorzaak is van het tweede.
Download nu het werkblad ‘Oorzaak en gevolg’ dat je kan vinden bij downloads dirversen 3.
Succes!
7. Getallenlijnen
Schrijf de complete getallenlijnen in je schrift.
a.
1, 2, 3, 4, 5, .., .., .., .., .., .., 12, 13, 14, 15.
De ontbrekende getallen hierboven kun je waarschijnlijk zonder moeite aanvullen. Ook kun je
controleren, aan de getallen die daar achteraan komen, of het klopt wat je bedacht hebt. Maak de
volgende lijnen compleet. Controleer ook iedere keer of het klopt wat bedenkt.
b.
2, 4, 6, 8, 10, .., .., .., .., 20, 22, 24.
c.
1, 3, 5, 7, .., .., .., .., 17, 19, 20.
d.
3, 6, 9, 12, 15, .., .., .., .., 30, 33, 36.
Het wordt steeds moeilijker. Op een gegeven moment zie je het niet meer zo gemakkelijk. En dan
moet je goed kijken wat er steeds gebeurd tussen de getallen.
e.
2, 4, 3, 5, 4, 6, .., .., .., .., 7, 9, 8, 10.
f.
1, 2, 4, 5, 7, .., .., .., .., .., 16, 17, 19, 20.
g.
5, 10, 15, 20, .., .., .., .., 45, 50, 55.
Lukt het nog? Vooruit dan, nog één hele moeilijke.
h.
1, 2, 4, 8, 16, .., .., .., 256, 512, 1024.
Maak zelf nog een aantal getallenlijnen en vraag aan een klasgenootjes of die ze kunnen oplossen.
Begin niet te moeilijk hoor. En denk aan de herhaling die er in moet zitten.
Veel plezier!
Downloads
De volgende week krijgen jullie de antwoorden. In de
laatste kolom schrijf je het aantal goed per rij.
Ik ben heel benieuwd
8. Boodschappen doen
Elk stukje langs een hoklje is één minuut lopen. De slager loopt in negen minuten naar het
postkantoor.
Opdrachten:
1.
Naar welke winkel loopt Dick in negen minuten?
2.
De slager gaat naat de supermarkt en naar de bakker en loopt dan zo vlug mogelijk weer
naar de slagerij terug. Hoe lang loopt de slager?
3.
Wie woont het verst van het postkantoor? Hoeveel minuten moet er gelopen worden als de
kortste weg genomen wordt?
4.
Hoe lang lopen is het langste stuk rechte weg?
5.
Dick gaat van huis en loopt langs de buitenste weg rond het dorp tot hij weer thuis is. Hij
loopt geen enkel stukje weg twee keer! Langs welke winkels of gebouwen komt Dick bij deze
rondwandeling? Hoe lang loopt Dick er over?
6.
Bedenk zelf nog een leuke opdracht voor de meester of juf.
Werk vanaf het scherm of download de plattegrond vanaf de downloadpagina bij diversen 3.
9. Concentratie oefening
Beste jongens en meisjes van de werkwinkel groepen 4,
Deze week wil ik jullie graag een concentratie oefening laten doen die eigenlijk gemaakt is voor
oudere leerlingen. Maar denk dat jullie deze oefening ook goed kunnen maken en dat jullie er ook
veel van leren. Maar omdat jullie wat jonger zijn passen we een klein dingetje aan.
Jullie maken de oefening individueel. dat betekent iedereen apart voor zich, met een eigen
chromebook en een koptelefoon. Want dan kun je, als je de draad even kwijt raakt, het
geluidsfragment stop zetten en weer verder afspelen als je zo ver bent.
Het kan ook zo, dat de meester het geluidsfragment laat horen, goed oplet of jullie het kunnen
volgen en zo nu en dat even stopt om wat bijwerktijd te geven.
Ik ben heel benieuwd hoe het jullie lukt. Misschien ben je hier wel heel goed in.
Download het
werkblad bij
diversen 4
Audiofragment
10. Een puzzel om over na te denken
Hieronder zie je puzzelstukjes. Alle stukken samen, op één na, vormen een vierkant als ze in het
kader worden geplaatst. Kun jij bedenken wlk stuk er niet bij hoort?
Eerst bedenken. Dan het werkblad uitprinten, de puzzelstukjes uitknippen en de puzzel maken.
Klopt het wat je bedacht had? Zo ja, hoe wist je dat, kun je dat uitleggen?
Knap hoor!
Download hier
het werkblad
‘puzzel 1’ bij
diversen 4
Lessen 11 t/m 20