© Ron Schrijver
De Werkwinkel - digitale leeromgeving
Keuzewerk
3. Nog een breinkraker
1. Kraak de code.
Beste werkwinkelleerlingen,
Een dief wil een kluis kraken. Hij weet de 5-cijferige code niet.
Het volgende weet hij wel:
1. Het 5e plus het 3e getal is gelijk aan 14.
2. het 4e getal is meer dan het 2e.
3. Het 1e getal is 1 minder dan 2x het 2e getal.
4. Het 2e plus het 3e getal is gelijk aan 10.
5. Alle getallen bij elkaar is gelijk aan 31.
Wie achterhaalt de code?
Succes!
2. Puzzelen met dominostenen
4. Een leuk rekentruckje.
Als je dit rekentruckje kent en je oefent even goed
dan wordt je er heel snel in.
Klik op de
foto voor
de uitleg.
5. Vragen en antwoorden!
Heb je zin om je eens lekker te verdiepen in allerlei wetenschappelijke zaken dan kun je hier een
‘Know How’ downloaden. In deze ‘Know How’ staan heel veel vragen en antwoorden op het
gebied van wetenschap, transport, natuur, technologie, historie en ruimte. Lees hem op je tablet
of lap top want uitprinten kost je wel heel veel papier.
Veel leesplezier!
PDF-download
6. Programmeren met Scratch
Beste jongen en meisjes,
Ik weet dat programmeren met Scratch is een onderdeel is waar jullie graag aan werken. Het is
ook super leerzaam om met allerlei commando’s vanuit oorzaak en gevolg een animatie, en
uiteindelijk ook een robot, te leren besturen. Maar er zit ook een gevaar aan. Er zijn natuurlijk ook
allerlei mooie games te vinden die anderen met Scratch gemaakt hebben. Die zijn zeker de moeite
waard om eens uit te proberen en om van binnen te bekijken hoe ze geprogrammeerd zijn. Maar
ik weet dat de verleiding groot is om ze veelvuldig te spelen. Lees daarom eerst de volgende tekst
goed door.
Programmeren ontwikkelt je werkgeheugen. Je leert creatief denken en vooruitkijken in taken.
Gamen daarentegen breekt dat weer deels af. Je creatieve denken wordt weggedrukt door
stimulus gestuurd denken. En bij heel veel gamen raakt een bepaalde manier van creatief en
oplossingsregicht denken gehinderd. Dit zeggen deskundigen, en daarom wil ik de volgende
belangrijke afspraak met jullie maken:
Verdeel je tijd met Scratch zo dat je meer bezig bent met programmeren dan met gamen.
Want dan ben je jezelf ook aan het ontwikkelen. En daarvoor zit je in de werkwinkel.
Oefenen met Scratch kun je onbeperkt doen. Als je eigen programma’s wilt bewaren heb je een
Scratch-account nodig. Een eventueel Scratch-account maak je aan in overleg met je ouders.
Om met Scratch te werken klik je op de link ‘Werken met
Scratch’. Door op het wereldbolletje links boven te klikken
kun je de taal kiezen. Verder begin je maar eens met het
uitproberen van bepaalde bewegingen. Op de
downloadpagina kun je voorbeeldprogramma’s
downloaden.
Werken met Scratch
Laat je me het even weten als je iets mooi hebt
geprogrammeerd?
Veel plezier!
meester Ron
Downloads
7. Ontspannen
Beste jongens en meisjes,
Fijn dat jullie vaak zo goed en hard kunnen werken. Maar het is zeker ook belangrijk om zo nu en
dan tijd te nemen om lekker te ontspannen. Ontspannen kun je op allerlei manieren doen. Hier
help ik je met behulp van een ontspannings oefening. Het enige wat je hoeft te doen is een plekje
op te zoeken waar je even lekker en rustig kan liggen en vervolgens het geluidsfragment aan te
zetten. In dat geluidsfragment vertel ik je precies wat je moet doen. En misschien is het leuk om te
weten dat de muziek die je op de achtergrond hoort door mij gemaakt en ingespeeld is speciaal om
goed bij te kunnen ontspannen.
Dan wens ik jullie een rustig en ontspannen moment toe.
Start hier het audiofragment
8. Het kampverhaal
Beste jongens en meisjes van de werkwinkel,
Bij opdrachten 5/6 is op nummer 4 een kampverhaal te beluisteren. Als je die beluisterd hebt kun
je de onderstaande vragen beantwoorden. Het is de bedoeling dat je dit vanuit je geheugen doet.
Je mag best stukjes van het verhaal vaker beluisteren. Als je maar niet het verhaal afspeelt tijdens
het beantwoorden van de vragen. Want dan hoeft je geheugen niets meer te doen.
Als je vijftien vragen of meer vanuit je geheugen goed weet te beantwoorden dan mag je zeggen
dat je een heel goed geheugen hebt. Je kunt de antwoorden controleren door het verhaal nog
eens af te spelen.
Veel plezier en, succes!
1.
Hoe laat begint het avontuur?
2.
Wie leek er op karate kid?
3.
Wie ging er het als eerste het hek door aan het eind van het kampterrein?
4.
Waar wilden de kinderen in het bos naar toe?
5.
Wat gebeurde er met Tanitha in de slaapzaal van de meisjes?
6.
Wie heeft zich in de grote paraplubak verstopt?
7.
Gwen en Pauline werden achternagezeten door een wild zwijn. Hoe probeerden ze te ontsnappen?
8.
Hoe heet het grote bos waarin je gemakkelijk kan verdwalen?
9.
Wat nam Melissa mee om zich, en haar vriendinnen, te kunnen verdedigen?
10.
Wat hoorde Rick die bij het raam lag op de jongensslaapzaal?
11.
Waar droomde Davey over?
12.
Waarom zaten de schoen van Erik niet lekker?
13.
Wie wilde het zwijn met Pauline tegenhouden als die naar het kampterrein zou komen?
14.
Welke snelweg liep er langs het bos?
15.
Waarom heeft Melissa Erik met de stok geslagen?
16.
Waarom wilde Rick Pauline zo graag redden?
17.
Hoe heeft Rick Pauline uiteindelijk gered?
18.
Waarom was Pauline eerst even boos op Rick?
19.
Michael en meester Ron gingen samen op zoek naar de kinderen. Wat kon Michael heel goed?
20.
De kinderen in het verhaal woonden, en zaten op school, in een stad. Welke stad was dat?
9. Educatieve spellen
Educatieve spellen zijn spelletjes waarvan je iets leert of waarmee je iets traint of ontwikkelt. En
die spelletjes mag je, als keuzewerk, in de werkwinkel doen. Dat betekent dat het andere werk
van de week afgerond is. En daar komt nog wat bij. We willen graag dat je een spel niet langer
dan 20 minuten speelt. Liefst nog wat korter maar laten we zeggen maximaal 20 minuten. Dan
ga je over naar een ander spel of een andere keuzeopdracht. Lang een bepaald spel op een
computerscherm spelen is gewoon niet goed voor je werkgeheugen. En op dat werkgeheugen
moet je zuinig zijn. Die ga je nog heel vaak nodig hebben. Maar je moet vooral ook genieten
van al het leuke dat er voor ‘leren met behulp van de computer’ gemaakt is. Er zijn mensen die
hebben dat als baan. Die zijn de hele dag bezig met computerspellen bedenken. Ben je ook zo
benieuwd wat er van hun werkgeheugen over is gebleven?
Doe je best en veel plezier!
•
3D Escape
•
Room escape
•
Kluisspel Rekenen + en -
•
Kluisspel rekenen Tafels
•
Escape room: Roofvogels
•
Franse cijfers
•
Galgje
•
Raad het woord - Vervoer